Przy budowie domu będzie mniej „przerzucania papierów”. Od połowy 2023 r. kolejny etap cyfryzacji w urzędach

Przemysław Zańko-Gulczyński
Przemysław Zańko-Gulczyński
Cyfryzacja ma nie tylko ograniczyć produkcję „papierów”, ale i przyspieszyć obsługę spraw związanych z budownictwem.
Cyfryzacja ma nie tylko ograniczyć produkcję „papierów”, ale i przyspieszyć obsługę spraw związanych z budownictwem. 123RF.com/ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE
Budowa domu tradycyjnie oznaczała „bieganie z papierami”, jednak postępująca cyfryzacja sprawia, że coraz więcej formalności da się załatwić przez Internet. 30 czerwca 2023 r. nastąpi kolejny etap – obieg dokumentów budowlanych w urzędach stanie się w pełni cyfrowy. Pozwoli to zaoszczędzić i papier, i czas.

Spis treści

Budowa domu coraz bardziej cyfrowa. Co zmieni się 30 czerwca 2023 r. w prawie budowlanym?

Budowa domu coraz rzadziej oznacza konieczność przyjścia do urzędu z „papierami”. Postępująca od kilku lat cyfryzacja sprawia, że inwestor może coraz więcej spraw załatwić przez Internet. Bez wychodzenia z domu można już dziś składać dokumenty związane z procesem budowlanym takie jak m.in.:

  • wniosek o pozwolenie na budowę,
  • zawiadomienie o zakończeniu budowy,
  • zgłoszenie robót budowlanych,
  • wniosek o pozwolenie na rozbiórkę.

Jak przypomina Główny Urząd Nadzoru Budowlanego, już od 26 stycznia inwestorzy będą mogli korzystać z Elektronicznego Dziennika Budowy.

Z kolei kilka miesięcy później nastąpi kolejny etap cyfryzacji: od połowy 2023 r. będzie obowiązywał już tylko cyfrowy obieg wszystkich dokumentów związanych z budownictwem w administracji publicznej.

– Rocznie w skali kraju zaoszczędzimy minimum 6 mln zł na same listy wymagane do podstawowej obsługi wniosków z projektem i 24 mln zł na magazynowanie projektów budowlanych. W organach czas rozpatrywania każdego wniosku o pozwolenia na budowę i zgłoszenia robót budowlanych zostanie skrócony o 2 godziny. Automatyzacja raportowania pozwoli także zaoszczędzić czas 8 godzin na każdy raport, a co roku urzędnik w jednym organie musi przygotowywać 16 raportów – wyjaśnia Dorota Cabańska, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.

Nowe możliwości dzięki Systemowi Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie

Jak wyjaśnia GUNB, w połowie 2023 r. wdrożony zostanie w urzędach System Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie. Pozwoli on urzędnikom na cyfrowy dostęp do rozmaitych rejestrów, ewidencji i danych przestrzennych (w tym także bazy e-Budownictwo), potrzebnych przy wydawaniu decyzji w procesie budowlanym. Dodatkowo system będzie automatycznie generował różne wymagane od urzędników raporty. Ponieważ system SOPAB będzie ogólnopolski, łatwiejsze stanie się dzielenie dokumentami przez urzędy położone w różnych miastach. Przy okazji wiele urzędów otrzyma też nowy sprzęt komputerowy.

– Potrzeby urzędów związane z cyfryzacją były też przez nas analizowane i oceniane podczas spotkań, szkoleń i konferencji. Dużo jeździmy po kraju i wsłuchujemy się w ich głos – mówi Cabańska. – SOPAB jest nie tylko systemem informatycznym usprawniającym obsługę elektronicznych wniosków, ale całym projektem, w ramach którego przewidziane jest dostarczenie urzędom sprzętu o wartości 14,5 mln złotych.

Jak przypomina GUNB, cyfryzacja w urzędach to dziś europejski standard, przynoszący korzyści nie tylko urzędnikom i petentom, ale także innym uczestnikom procesu budowlanego – architektom, projektantom itp.

– W UE całkowicie cyfrowy obieg dokumentów wniosków o pozwolenie na budowę wprowadziła Chorwacja, Litwa, Estonia, Finlandia, Dania i Norwegia. Hybrydowy – papierowy i elektroniczny – obieg dokumentacji wprowadziły wszystkie kraje poza Rumunią, natomiast tylko w Polsce, Szkocji, Rumunii i Irlandii stosuje się jeszcze pocztę tradycyjną w komunikacji pomiędzy uczestnikami procesu – podaje GUNB.

Dodaj firmę
Logo firmy Główny Urząd Nadzoru Budowlanego
Warszawa, ul. Krucza 38/42
Autopromocja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wyższy podatek od nieruchomości od 2023 roku - video flesz

Materiał oryginalny: Przy budowie domu będzie mniej „przerzucania papierów”. Od połowy 2023 r. kolejny etap cyfryzacji w urzędach - RegioDom.pl

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na wabrzezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie